Hukum memotong kuku semasa haid
Soalan:
Ustazah, apakah benar seseorang yang datang
haid atau berhadas besar (berjunub) tidak boleh potong kuku atau gunting
rambut?
Saya mendengar seorang ahli agama berkata, jika
berbuat juga anggota itu akan datang di akhirat kelak dlm keadaan kotor
jika tidak dimandikan kemudiannya. Apakah terdapat dalil-dalil yang
demikian itu?
Husna, Skudai Johor.
Jawapan dari Ustazah Shahidah Sheikh Ahmad
Soalan ini selalu ditanya pada guru-guru agama dan
sudah dijawab dengan jelas sekali. Namun saya cuba menjelaskan sekali lagi
dalam ruangan ini. Semoga Allah Taala menguatkan iman kita untuk beramal dengan
yakin selepas ini tanpa mempersoalkan hukum-hukum ranting ini kerana banyak
lagi perkara asas yang belum kita ketahui.
Dalam surah al-Baqarah ayat 222, Allah SWT berfirman
yang bermaksud: Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang haid.
Katakanlah ia adalah suatu yang kotor. Kerana itu jauhilah (jangan menggauli)
isteri pada waktu haid...”
Dalam buku ‘al-Fiqh 'Ala al-Mazahib al-Arba'ah (Fekah menurut Keempat Mazhab) mengemukakan: “Yang haram bagi seorang yang sedang dalam keadaan junub (termasuk datang bulan) untuk dia kerjakan adalah amalan-amalan keagamaan yang bersyarat dengan adanya wuduk seperti solat sunat dan wajib.”
Justeru, kita mengetahui tidak disyaratkan adanya wuduk untuk memotong rambut atau kuku. Dengan penjelasan di atas, dapat difahami bahawa tidak ada larangan (dalam erti kata haram) untuk membuang rambut yang gugur dan memotong kuku seperti mana yang saudari tanyakan.
Mungkin orang yang melarang itu menduga bahawa badan manusia menjadi najis ketika ia dalam keadaan junub. Dugaan ini agak mengelirukan. Nabi SAW tidak mewajibkan orang yang berjunub, termasuk yang datang bulan untuk segera mandi. Ia diwajibkan mandi, ketika hendak solat atau membaca al-Quran. Bahkan ada sebuah riwayat yang menyatakan bahawa Nabi SAW pernah berdiri untuk solat berjemaah, tiba-tiba Baginda teringat bahawa Baginda belum mandi dan segera pergi mandi kemudian melaksanakan solat. Demikianlah yang diriwayatkan oleh keenam perawi hadis yang utama (kecuali Imam al-Tirmizi) melalui sahabat Nabi, Abu Hurairah.
Boleh jadi juga, pandangan itu diambil daripada kefahaman hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud melalui Ali bin Abi Talib yang menyatakan, “Sesiapa yang mengabaikan satu bahagian dari tempat tumbuhnya rambut ketika mandi junub sehingga tidak terkena air, maka Allah akan memperlakukan begini dan begini di neraka.”
Riwayat ini di samping memiliki kelemahan dalam sanadnya, juga tidak menyebut mengenai rambut yang dipotong. Pada hemat saya, pandangan yang seperti saudari tanyakan itu sangat menyulitkan, sedangkan agama memberikan kemudahan-kemudahan termasuk dalam persoalan mandi wajib.
Dalam buku ‘al-Fiqh 'Ala al-Mazahib al-Arba'ah (Fekah menurut Keempat Mazhab) mengemukakan: “Yang haram bagi seorang yang sedang dalam keadaan junub (termasuk datang bulan) untuk dia kerjakan adalah amalan-amalan keagamaan yang bersyarat dengan adanya wuduk seperti solat sunat dan wajib.”
Justeru, kita mengetahui tidak disyaratkan adanya wuduk untuk memotong rambut atau kuku. Dengan penjelasan di atas, dapat difahami bahawa tidak ada larangan (dalam erti kata haram) untuk membuang rambut yang gugur dan memotong kuku seperti mana yang saudari tanyakan.
Mungkin orang yang melarang itu menduga bahawa badan manusia menjadi najis ketika ia dalam keadaan junub. Dugaan ini agak mengelirukan. Nabi SAW tidak mewajibkan orang yang berjunub, termasuk yang datang bulan untuk segera mandi. Ia diwajibkan mandi, ketika hendak solat atau membaca al-Quran. Bahkan ada sebuah riwayat yang menyatakan bahawa Nabi SAW pernah berdiri untuk solat berjemaah, tiba-tiba Baginda teringat bahawa Baginda belum mandi dan segera pergi mandi kemudian melaksanakan solat. Demikianlah yang diriwayatkan oleh keenam perawi hadis yang utama (kecuali Imam al-Tirmizi) melalui sahabat Nabi, Abu Hurairah.
Boleh jadi juga, pandangan itu diambil daripada kefahaman hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud melalui Ali bin Abi Talib yang menyatakan, “Sesiapa yang mengabaikan satu bahagian dari tempat tumbuhnya rambut ketika mandi junub sehingga tidak terkena air, maka Allah akan memperlakukan begini dan begini di neraka.”
Riwayat ini di samping memiliki kelemahan dalam sanadnya, juga tidak menyebut mengenai rambut yang dipotong. Pada hemat saya, pandangan yang seperti saudari tanyakan itu sangat menyulitkan, sedangkan agama memberikan kemudahan-kemudahan termasuk dalam persoalan mandi wajib.
Sekiranya hukum memotong kuku atau menggunting
rambut tidak haram, adakah larangan tersebut bermaksud makruh?
Terdapat ulamak memakruhkan kita memotong kuku,
mencukur/menggunting bulu dan rambut, membuang darah (berbekam) dan seumpamanya
semasa sedang berjunub dan semasa haid dan nifas. Mereka ialah Imam al-Ghazali
dan Abu al-Faraj as-Syirazi (seorang ulamak dari mazhab Hanbali). Berkata Imam
al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ Ulumiddin; “Tidak sepatutnya seseorang mencukur
rambut, memotong kuku, mencukur bulu kemaluannya serta membuang sesuatu dari
badannya pada ketika ia sedang berjunub kerana seluruh juzuk pada badannya akan
dikembalikan kepadanya di akhirat kelak, lalu ia akan kembali berjunub.[1] Dikatakan
bahawa; setiap bulu (yang dicukurnya ketika berjunub itu) akan menuntut dari
tuannya dengan sebab junub yang ada padanya (kerana dicukur ketika sedang
berjunub)” (Dinaqalkan dari kitab al-Iqna’, jil. 1, hlm. 91).
Mereka berdalilkan hadis yang dikatakan dari
Rasulullah s.a.w. yang berbunyi;
لا يقلمن أحد ظفراً ، ولا يقص شعراً
، إلا وَهوَ طاهر
“Janganlah sesiapa memotong kukunya dan menggunting
rambut kecuali ketika ia suci” (Riwayat al-Ismaili dari Saidina ‘Ali r.a.)
Namun jumhur ulamak tidak bersetuju dengan pandangan
tersebut. Menurut mereka; tidak ada dalil dari Nabi s.a.w. yang menegah orang
berjunub atau wanita yang sedang haid atau nifas dari melakukan perkara-perkara
yang disebut tadi. Adapun hadis di atas, ia adalah munkar dan maudhu’ (yakni
palsu), tidak harus sekali-kali dijadikan hujjah (lihat; Syarah Sohih
al-Bukhari, oleh; Imam Ibnu Rajab).
Berkata Imam ‘Atha’ (seorang Tabi’in
terkenal); “Harus orang yang berjunub untuk berbekam, memotong kuku dan
mencukur rambut sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu”(Riwayat Imam
al-Bukhari). Imam Ahmad tatkala ditanya berkenaan hukum orang berjunub yang
berbekam (yakni mengeluarkan darah dari kulitnya), mencukur rambut, memotong
kuku dan mewarnai rambut atau janggutnya, ia menjawab; “Tidak mengapa (yakni
harus)”.
Syeikh Atiyah Saqar dalam fatwanya juga menegaskan;
pendapat Imam al-Ghazali itu tidak ada sebarang dalil untuk menyokongnya.
Syeikh ‘Atiyah kemudiannya menaqalkan ulasan Imam Ibnu Taimiyyah yang berkata;
aku tidak mengetahui ada sebarang dalil yang memakruhkan membuang rambut dan
kuku oleh orang berjunub. Malah Nabi s.a.w. ada bersabda kepada orang kafir
yang baru masuk Islam;
ألق عنك شعر الكفر ثم اختتن
“Buangkanlah darimu rambut/bulu kekufuran (yakni rambut/bulu
yang tumbuh semasa kamu kafir), kemudian berkhatanlah” (HR Imam Ahmad dan
Abu Daud dari ‘Uthaim bin Kulaib r.a. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no;
1580).
Di dalam hadis di atas Nabi s.a.w. hanya menyuruh
orang yang baru masuk Islam itu agar berkhatan dan membuang rambut/bulu di
badannya. Tidak ada arahan dari baginda supaya ia melakukannya selepas mandi,
menunjukkan bahawa membuang rambut/bulu dan berkhitan itu harus dilakukan sama
ada sebelum mandi atau selepas mandi.
Dalam buku al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, az-Zuhaili menulis, “Tidak makruh dalam pandangan mazhab Hambali bagi seseorang yang junub, atau dalam keadaan haid, atau nifas menggunting rambutnya, kukunya sebelum mandi.”
Pada hemat saya, pada hari kemudian, walaupun manusia dibangkitkan secara jasmani, tetapi tubuh kita bukan lagi sebagaimana keadaannya dalam kehidupan dunia.
Al-Quran menyatakan bahawa wanita-wanita penghuni syurga (yang tua sekalipun) akan dijadikan Allah SWT sebagai gadis-gadis remaja, penuh cinta dan sebaya dengan suami-suami mereka.
Ini sebagai mana yang disebut dalam surah al-Waqiah ayat 35 dan 36 iaitu: “Sesungguhnya Kami sudah ciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan yang istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh)".
Dalam buku al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, az-Zuhaili menulis, “Tidak makruh dalam pandangan mazhab Hambali bagi seseorang yang junub, atau dalam keadaan haid, atau nifas menggunting rambutnya, kukunya sebelum mandi.”
Pada hemat saya, pada hari kemudian, walaupun manusia dibangkitkan secara jasmani, tetapi tubuh kita bukan lagi sebagaimana keadaannya dalam kehidupan dunia.
Al-Quran menyatakan bahawa wanita-wanita penghuni syurga (yang tua sekalipun) akan dijadikan Allah SWT sebagai gadis-gadis remaja, penuh cinta dan sebaya dengan suami-suami mereka.
Ini sebagai mana yang disebut dalam surah al-Waqiah ayat 35 dan 36 iaitu: “Sesungguhnya Kami sudah ciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan yang istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh)".
Dalam hal mandi wajib, mazhab Abu Hanifah meletak
garis panduan bahawa wajib membasahi seluruh anggota badan yang dapat disentuh
oleh air selama hal itu tidak menyulitkan. Dalam konteks kemudahan itu, ulama
membincangkan wajib tidaknya rambut yang digulung atau diikat sebahagian atas
sebahagian yang lain, untuk diurai terlebih dulu baru mandi.
Abu Hanifah tidak mewajibkannya, cukup membasahi. Imam Malik juga tidak mewajibkan mengurai rambut yang bersanggul selama ikatannya tidak terlalu ketat sehingga air dapat mengalir ke dalam. Alasan mereka adalah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, bahawa Ummu Salamah bertanya kepada Nabi SAW, “Aku adalah seorang wanita yang mengikat rambutku, apakah aku harus mengurainya dalam rangka mandi junub?” Nabi menjawab, “Tidak! Cukup engkau menuangkan air ke atas kepalamu sebanyak tiga kali.”
Imam Syafie, walaupun mengharuskan menguraikan sanggul apabila air tidak mengena rambut, namun beliau berpendapat bahawa agama memaafkan bahagian dalam dari rambut yang terikat untuk tidak terkena air.
Abu Hanifah tidak mewajibkannya, cukup membasahi. Imam Malik juga tidak mewajibkan mengurai rambut yang bersanggul selama ikatannya tidak terlalu ketat sehingga air dapat mengalir ke dalam. Alasan mereka adalah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, bahawa Ummu Salamah bertanya kepada Nabi SAW, “Aku adalah seorang wanita yang mengikat rambutku, apakah aku harus mengurainya dalam rangka mandi junub?” Nabi menjawab, “Tidak! Cukup engkau menuangkan air ke atas kepalamu sebanyak tiga kali.”
Imam Syafie, walaupun mengharuskan menguraikan sanggul apabila air tidak mengena rambut, namun beliau berpendapat bahawa agama memaafkan bahagian dalam dari rambut yang terikat untuk tidak terkena air.
Jika diteliti dalil-dalil dan pendapat di atas
ternyata Rasulullah SAW tidak memberatkan para wanita yang berambut panjang
untuk mengurai seluruh rambutnya bagi menjirus air ketika mandi junub untuk
mengelakkan dari kesukaran. Apalagi jika berkaitan memandikan rambut yang telah
gugur itu lebih menyukarkan. Sedangkan prinsip syariah ialah meringankan tanpa
membebankan penganutnya.
Di sini juga saya bawakan jawapan Imam Ibn Taymiah
bila ditanya tentang hal ini di dalam kitabnya Ghiza' al-albab, 1/382).Beliau
berkata: "Tidak aku ketahui hukum makruh membuang rambut dan bulu dan kuku
ketika junub, bahkan Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya seorang mukmin tidak
najis (tubuhnya) sama ada hidup ataupun mati", malah Nabi memberitahu:
"Buangkan darimu bulu-bulu kufur (yang tidak dicukur semasa kafir) dan
berkhatanlah (apabila masuk Islam)."
Maka jelaslah bahawa dibenarkan, bahkan tidak
dilarang untuk memotong kuku mencukur atau membuang apa-apa yang lebih daripada
kebiasaannya yang tumbuh di tubuh kita semasa dalam hadas besar. Islam adalah
yang mudah, maka jangan kita mempersulitkan diri kita dlm beramal.
Wallahua’lam.
sumber: Wanita Ikram Johor
0 comments