Kenapa Shaklee banyak vitamin?

by - 5:54 PM

Mengapa kita digalakkan mengambil suplemen yg berasingan daripada supplemen 'all in one' ?

Saya ambil Asid Folik atau Folate sebagai contoh.

Menurut Majlis Penasihat Pengambilan Nutrien Malaysia (2005) wanita yang berumur 19 tahun ke atas memerlukan 400mcg asid folik sehari. Dan bagi wanita hamil pula memerlukan 600mcg asid folik sehari untuk memenuhi keperluan ibu dan bayi dalam kandungan.
Asid Folik sangat penting untuk ibu hamil terutamanya pada 3 bulan pertama kandungan untuk mengurangkan risiko Neural Tube Defects (NTD) pada janin. Manakala untuk kes ibu hamil yang mempunyai sejarah NTD pula memerlukan lebih kandungan asid folik bergantung kepada nasihat Doktor.

Sila rujuk gambar 2 vitamin Shaklee iaitu B complex dan VitaLea dalam set ibu mengandung Shaklee.

1biji B complex mengandungi 200mcg asid folik manakala 2biji VitaLea mengandungi 400mcg asid folik. Jadi dengan pengambilan 1biji Bcomplex dan 2 biji VitaLea sehari sudah memenuhi keperluan Asid Folik untuk ibu hamil. Nampak macam banyak tetapi itulah yang diperlukan oleh ibu hamil setiap hari.

Sama juga dengan nutrien yang lain seperti vitamin C, Kalsium dan lain-lain.
Saya tidak menyatakan suplemen 'all in one' tidak bagus. Bagi saya makanan tambahan atau suplemen adalah untuk orang yang sihat yang ingin mengekalkan kesihatannya secara optimum. Sekiranya anda tidak cukup sihat atau 'istimewa' seperti mengandung anda perlu memikirkan semula adakah suplemen yang anda ambil itu mencukupi keperluan harian anda.


Hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Nadia Yusof
ID: 859160
Email : nnadiayusof@gmail.com 
SMS/ WhatsApp/ Viber : 019 776 7230
Facebook Fanpage  : AzZahra Vitamin Shop

You May Also Like

0 comments