PENAWAR GOUT ::ALFALFA::

by - 8:53 PM

Gout kini merupakan satu penyakit yang semakin banyak menyerang rakyat Malaysia. Dikalangan rakan sekerja penyakit ini sudah menular dengan rancak dan paling ramai yang menghidapinya ialah kalangan lelaki berusia lebih 40an. Namun ada antara kes gout juga menyerang lelaki berusia awal 30an. 

Sakit gout adalah berpunca daripada pembentukan kristal-kristal asid urik di dalam cecair sendi. Ubat gout yang biasa dibagi oleh doktor itu boleh mengurangkan sakit gout dan keradangan, tetapi ia tidak boleh mengurangkan akar umbi gout, iaitu asid urik.




Apabila tahap asid urik dalam darah ini terus meningkat, sebahagian asid urik ini akan membentuk “kristal asid urik” pada bahagian sendi-sendi dan ini akan menyebabkan sendi ini mengalami sakit, sukar di bergerak, pembengkakan dan inflamasi. Gout selalunya menyerang sendi pada ibu jari kaki seperti gambar.



Paras asid urik yang tinggi yang menyebabkan seseorang itu mengalami gout. Langkah menyingkirkan asid urik harus dilakukan bermula dalam diet harian kita.



PENAWAR GOUT


Ramai yang tak tahu yang Alfalfa sangat membantu mereka yang ada sakit Gout.Memang Alfalfa tak glamour macam supplemen lain, tapi sangat berkesan dan effektif. Cuba tanya pada mereka yang dah cuba.

Alfalfa  ialah sejenis herba yang kaya dengan mineral dan zat. Ia telah lama di gunakan di negara Cina dan arab sebagai penawar kepada banyak penyakit.


Pengambilan  Alfalfa dalam diet untuk mengurangkan tahap asid urik dalam darah.Ia juga bertindak sebagai agen anti bengkak.Bagaimana ia bertindak? Ia bertindak dengan meningkatkan pengumpulan asid urik dalam air kencing supaya ia dapat dikumuhkan sebagai bahan buangan. Apabila asid urik dalam darah berkurangan, ia tidak akan berubah menjadi kristal yang berkumpul di bahagian-bahagian sendi yang menyebabkan sendi membengkak dan meyebabkan kesakitan.

 

Tips untuk mereka yang mengidap Gout:



1.  Minuman yang diambil hendaklah melebihi 2L sehari. Orang banyak bekerja kuat dan berpeluh perlu mengambil air yang lebih lagi. Masaalah kurang minum ini lebih parah di kalangan orang Melayu.

2. Elakkan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram

3. Elakkan segala macam buah-buahan jeruk kering seperti asam boi, buah kana, dll

4. Elakkan segala macam buah-buahan jeruk basah seperti mangga jeruk, ceremai dan anggur jeruk.

5. Elakkan memakan mi segera seperti mi maggi dsb

6. Elakkan memakan makanan rapu seperti twisties, chikadess, o ring dsb



Hubungi saya untuk keterangan lanjut:

Nadia Yusof
ID: 859160
Email : nnadiayusof@gmail.com 
SMS/ WhatsApp/ Viber : 019 776 7230
Facebook Fanpage  : AzZahra Vitamin Shop

You May Also Like

0 comments